Tátra történelem

Minden a lovaskocsival kezdődött...

Több, mint 150 évre visszanyúló történelmet, számos személyautó és közel 50 különböző haszongépjármű típust mondhat magáénak a máig kivételes képességeiről, műszaki tartalmáról híres teherautókat készítő TATRA.

A gyárat 1850-ben egy ambíciózus vállalkozó kedvű és ügyes kezű ember, Schustala Ignác alapította Csehország Morva részében, egyKoprovnice nevű kisvárosban. A kezdetben bricska illetve hintógyártással foglalkozó kis manufaktúra az állandó újításoknak és a folyamatos műszaki fejlesztéseknek, illetve a kitűnő minőségnek köszönhetően gyorsan az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb hintógyárává nőtte ki magát. A műszaki géniusznak tartott Schustala Ignác számtalan szabadalmának köszönhetően olyan magas szinter fejlesztette a hintógyártást, hogy a tengerentúlról Szentpétervárig sikk volt Koprovnice-ben gyártott hintót tartani. Az éves termelés -az 1800-as évek végén- meghaladta az 1200 db-ot. Az európai vasúti közlekedés robbanásszerű fejlődéséhez a TATRA gyár is csatlakozott, 1881-ben elkészült az első 15 vasúti vagon, mely évekre meghatározta a cseh járműgyár irányvonalát.

A ló nélküli hintó

Schustala Ignác 1891-es halála után új fejezet kezdődött, egy új jármű megjelenésével. Karl Benz szériagyártásra érett 2 hengeres, vízhűtéses 2,75 literes lökettérfogatú motorjával szerelt első gépkocsi 1897-ben gördült ki a gyár kapuján és a Prasident nevet kapta. Ez volt az első, Közép-Európában gyártott autó. A gyár hagyományainak megfelelően állandósult a műszaki fejlesztés és szinte minden évben új típussal jelent meg a piacon, olyan műszaki újdonságokkal az élen járva, melyek abban az időben "forradalminak" számítottak: ilyen például a kétkörös fékrendszer, a független kerékfelfüggesztés vagy az alumínium karosszéria. 1898-ban készült el az első tehergépkocsi, mely egy fedett szekérre emlékeztet, ennek hasznos terhelése 2,5 tonna volt. Érdekességként megemlítenénk, hogy 2 db Benz motorral szerelték és ún. nyitott rendszerű vízhűtéssel rendelkezett. A teherautók ezután váltakozva vízhűtéses-léghűtéses, 4-18 (!) hengeres OTTO vagy DIESEL motorokkal, merev hidakkal a futóműveken vagy független kerék felfüggesztéssel, 2-6 tengelyszámmal és különféle hajtásképletekkel jelentek meg. Olyan típuscsaládok születtek, mint a TL-4 (1916), T13 (1925), T11 (1942), T138 (1962), T148 (1964), T813 (1972), T815 (1976), T815-2 (1986), T815-2 EURO I. (1993), T815-2 EURO II. (1995). A típusváltások során a piac igényeinek megfelelően uralkodóvá vált a léghűtéses dízelmotor, az összes kerék független felfüggesztése és a bekapcsolható összkerékhajtás, mai szóhasználattal off-road kivitel. A független kerékfelfüggesztés nemcsak országúton, hanem azon kívül, terepen való tartós közlekedésre is alkalmassá tette a TATRA-t.

Múltba látók

A TATRA-k történelmének sajátossága, hogy számukra korántsem annyira ismeretlenek a régmúlt modelljei sem, hiszen közútjainkon még számos darab "rohangál" belőlük. Például az 1959-től 1972-ig gyártott Tatra 138 vagy a 69-től 82-ig gyártott Tatra 148 ("csőrős" Tatra-k) a mai napig láthatóak jellemzően darus felépítménnyel.

Ha lehetőségük van rá, hogy a Tatra történelem egyes meghatározó darabjait ne csak hazánk útjain nézzék meg, akkor mindenképpen ajánlhatom a "TATRA városban" lévő koprovnicei múzeumot, amelyet a 150 éves fennállás alkalmából hoztak létre, a teljesség igényével felvonultatva a gyár összes modelljét. Olyan különlegességeket találunk a múzeumban, mint a 6 fővel világkörüli utat bejárt (hazánkban a hadseregnékl használt) 815-öst, a 88-ban Dakart nyert 815-ös 4x4-est. A Truck-Triálok komoly esélyesei között máig megtalálhatóak a 67- és 82 között gyártott híres 813-as szállító járművek, jellemzően négytengelyes, 8x8-as változatban.

Sajnos napjainkra már csak múlt idejű személyautógyártás modelljeinek végigkísérésével pedig a világtörténelem elevenedik meg előttünk, pl. a 90-es évekig gyártott államfői páncélautókkal, Lenin fehér, piros bőrüléses sportautójával, Hitler fura propelleres hójárójával. A történelmet évszámokból, nagy események alapján is megismerhetjük, de az igazsághoz ezek az adalékok is hozzátartoznak. A mai kor pedig a független kerékfelfüggesztést, a léghűtéses motorokat továbbfejlesztve a T815 Terrno 1-é és a csőrős hagyományokat továbbvivő T163 Jamal-é. A legutóbbi évek fejlesztése, a T816 FORCE már kizárólag hadászati célokra készült, a vásárló arab országok vízhűtéses motorral és automata váltóval rendelték.

A világ számos hadseregében, építőiparában helyt álló összkerékhajtású, számos tengelyszám változattal, hajtásképlettel választható TATRA-k neves képviselői 150 év járműgyártásának és közel 50 haszongépjármű modellnek a XXI. században is.